Kaynaştırma Eğitimi Nedir?
Özel eğitime ihtiyaç duyan bazı çocuklar, yeteneklerini doğru kullanabilmesi ve normal hayata karışması amacıyla kaynaştırma eğitimi programlarına dahil edilir. Hangi çocuklar bu eğitimi alabilir ve bu yöntemin işleyişi nasıldır, öğrenmek istersen yazımızı okuyabilirsin.
Kaynaştırma Eğitimi Nedir?
Kaynaştırma eğitimi, bireyselleştirilmiş eğitim programlarıyla engelli ve normal çocukların eğitsel ve sosyal yönden bütünleşmelerini sağlama işlemidir.
Her insanda olduğu gibi engelli çocuklar da, diğer insanlarla sosyal ilişki kurmak ve bunu sürdürmek, çevresi tarafından sevgi ve değer görmek, beğenilmek, takdir edilmek, hiç kimseye ihtiyaç duymadan ve bağımlı olmadan yaşamak istemektedirler. Bu onların en doğal hakkı olduğu gibi, toplumsal bütünlüğün ve kalkınmanın da temelidir.
Engelli çocuklara verilen eğitimin niteliği ne kadar iyi olursa olsun, sonuçta onu içinde yaşadığı toplumun bir üyesi haline getirmiyor ve kabul görmesini sağlamıyorsa verilen eğitim işe yaramayacaktır.
Bu nedenle; kaynaştırma eğitimi, her türdeki engelli çocuğun devam ettiği okullarda önemli bir hizmet alanı olarak görülmesi ve bir takım tedbirlerin alınmasını gerçekleştirmektedir.
Bu eğitimin amaçlarını söyle sıralayabiliriz:
Özel gereksinimi olan çocukların sosyalleşmesini sağlamak.
- Bu çocukları topluma kazandırmak.
- Çocuğu normal hale getirmek değil, yeteneklerini ve ilgi alanlarını kullanabilmesine yardımcı olmak.
- Akranlarıyla iletişime geçebilmesini kolaylaştırmak.
-
2- Kaynaştırma Eğitiminin İlkeleri
· Eğitim her tür engelli insanın temel hakkıdır.
· Kaynaştırma eğitimi özel ve genel eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır.
· Özür türü ve derecesine bakılmaksızın her insan bu hizmetlerden yararlandırılmalıdır.
· Kaynaştırma eğitimine erken başlamak esastır.
· Kaynaştırma eğitiminde bireysel ayrılıklar esas alınmalıdır.
· Kaynaştırma eğitimi normal insanlar ve doğal ortamlar içinde verilmelidir.
· Kaynaştırma eğitiminde okul-aile ve çevre işbirliği esastır.
· Kaynaştırma eğitiminde duyu kalıntısından yararlanmak esastır.
· Kaynaştırma eğitiminde engelli çocuğun özür ve özellikleri ne olursa olsun onu olduğu gibi kabul etmek esastır.
· Kaynaştırma eğitimi istek, sabır ve ek gayreti gerektirmektedir.
· Kaynaştırma eğitimi, özürlü insanı toplumun bir parçası haline getirmeyi amaçlar.
B- Kaynaştırma Eğitiminin Yararları
1- Engelli Çocuğa Yararı
· Bireyselleştirilmiş eğitim programları aracılığı ile kapasite ve öğrenme hızına uygun eğitim alırlar.
· Özelliklerine uygun eğitsel, sosyal ve fiziksel ortamlar düzenlendiği için uyum, başarı ve kendilerine güven kazanmaları kolaylaşır.
· Destek eğitimi sayesinde zayıf yönlerini kısa sürede yeterli hale getirebilirler.
· Kendine güven, taktir edilme, cesaret, sorumluluk, bir işe yarama duygusu gibi sosyal değerler dizgesi gelişir. Sosyal bütünleşmeleri kolaylaşır.
· Kaynaştırma ortamlarında olumsuzdan çok, olumlu davranış gösterme frekansları artar.
· Model olma ve özdeşim kurmaları kolaylaşır.
· İletişim, işbirliği, kabullenme, ortak yaşam becerileri edinirler.
· Algı sistemi ve öğrenme özelliklerine uygun yöntem teknik araç ve gereçlerin kullanılması sayesinde öğrenmeleri pekişir.
· Eğitim programlarına ek olarak aile eğitimi, sosyal, kültürel, serbest zaman etkinlikleri sayesinde bütünsel gelişimleri kolaylaşır.
2- Normal Çocuklar İçin Yararları
· Engelli insanlara karşı şartsız kabul, hoşgörü, yardımlaşma, ortak yaşam, demokratik ve ahlaki anlayışları gelişir.
· Bireysel farklılıkları doğal karşılar ve saygı gösterirler.
· Kendi yetersizliklerini görme, bunları kabul etme ve giderme davranışları gelişir.
· Saldırganlık, kıskançlık, kendine güvensizlik, vb. davranışlarında azalma görülür.
· Liderlik, model olma ve sorumluluk duygusu gelişir.
3- Ailelere Yararları
· Çocukların ilgi, ihtiyaç ve yetenekleri konusunda daha sağlıklı bilgi edinirler.
· Çocuk üzerindeki beklentileri, çocukların kapasitesiyle bağdaşım göstermeye başlar.
· Çocuktaki gelişmelere bağlı olarak kaygı ve güvensizlik duygusu umuda dönüşür.
· Çocuğun eğitim, bakım, davranış düzenleme vb. konularda bilgilenirler.
· Okula bakış açısı değişir ve işbirliği gelişir.
· Aile içi çatışmalar azalır, aile sağlığı ve iş verimliliği artar.
4- Öğretmenlere yararı
· Şartsız kabul, hoşgörü, sabır, bireysel özelliklere saygı davranışı gelişir.
· Bireyselleştirilmiş eğitim programları hazırlamada daha başarılı olurlar.
· Eğitimde ekonomiklik sağlanır.
· Disiplinle ilgili değerlendirme ölçütü gelişir.